کنکاش در مسأله
منشأ تمامی درگیری‌ها و اختلافات، پول نیست، اما این امر، موضوع بیشتر مشاجره‌های زوجین را تشکیل می‌دهد. به نظر می‌رسد که مسایل مالی، با بسیاری ازگفته‌های معمولی ما با دیگران، درآمیخته‌اند. مانند این‌که چه چیزی بخریم و چقدر بابت آن بپردازیم؟ و یا چگونه پول به‌دست آوریم و آن را سرمایه‌گذاری کنیم، بی‌پولی و خلاصه خیال‌پردازی‌هایی که درباره به‌دست آوردن ناگهانی پول کلان در ذهن می‌پرورانیم و …
 
از این همه صحبت در مورد پول، منظور اصلی ما چیست؟ مهم‌تر آن‌که، وقتی درباره پول مجادله می‌کنیم، درواقع هدفمان چیست؟
 
در ادامه نکاتی ارائه می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند تا جنگ و جدال‌های مالی‌تان به حداقل برسد و بتوانید پیرامون مشکلات مالی که دارید راحت‌تر با همسرتان صحبت کنید:
 
در تصمیم‌گیری‌های مالی حتماً از همسرتان کمک بگیرید
در تصمیم‌گیری‌های مالی حتماً همسرتان را سهیم کنید. لازم است که شما در مورد نقطه‌نظرات همسرتان در زمینه مسایل مالی مطلع شوید. گرفتن تصمیمات مالی تنها نباید برعهده کسی باشد که حقوق‌بگیر و یا مرد خانه است. شما به عنوان یک مرد باید بدانید که همسر شما شریک زندگی‌تان است و هر چند که خودش استقلال مالی دارد و دارای درآمد و حقوق مجزاست ولی در هر حال شریک زندگی شماست و در خانواده نقش مهم و به‌سزایی را ایفا می‌کند، پس باید در مورد مدیریت مسائل مالی و هزینه‌هایی که می‌شود، حتماً مشارکت فعال داشته باشد. وقتی همسرتان در جریان جزئیات مسایل مالی شما باشد طبیعتاً از خرده‌گیری‌هایش هم کاسته می‌شود.
 
از طرف دیگر چون همسرتان شاغل نیز است، لازم است که تصمیمات مالی‌تان باز هم به صورت مشارکتی گرفته شود. یعنی این‌گونه نباشد که شما خود را صاحب پول و درآمد خود دانسته و درآمدتان را هر طور دوست دارید خرج کنید و از طرف دیگر همسرتان نیز خود را صاحب درآمد خود بداند و در این زمینه هیچ مشورتی با هم نداشته باشید. اتخاذ چنین رویکرد و طرز رفتاری باعث ایجاد خلأهای بزرگ زناشویی می‌شود.
 
در مورد مسایل مالی با همسرتان صحبت کنید
در زندگی زناشویی لازم است که زوجین در تمام زمینه‌ها مانند فرزند‌دارشدن یا نشدن، شرکت در نوع فعالیت‌های اجتماعی، گردش و تفریح، مشکلات و… با هم به صحبت بپردازند. مسایل مالی و پول نیز جزو موضوعات بسیار مهمی است که حتماً باید در مورد آن به صحبت با یکدیگر بپردازید. مسلماً همسر شما باید از میزان درآمد شما مطلع بوده و در مورد نحوه خرج‌کردن آن با شما مشارکت و همکاری داشته باشد. برای مثال میزان درآمد خانواده هرقدر که باشد، خانواده باید بر همان میزان تکیه کند. تعیین بودجه به شما در تعیین کیفیت زندگی کمک می‌کند. برای این‌که از عهده مخارج زندگی برآیید، لازم است که به اتفاق همسرتان در سه زمینه بودجه‌بندی دقیق داشته باشید:
 
۱٫ بودجه‌ای بر مبنای نیازهای خودتان، همسرتان و کلاً خانواده‌تان؛
 
۲٫ بودجه‌ای بر مبنای خواسته‌های خودتان، همسرتان و کلاً خانواده‌تان؛
 
۳٫ بودجه‌ای بر مبنای آن‌چه از عهده‌اش برمی‌آیید.
 
 
مسلماً مدیریت مالی یعنی این‌که میان این سه جنبه، تعادل و هماهنگی لازم برقرار گردد. ضمن این‌که فراموش نکنید در هر حالتی (چه زن شاغل باشد و چه نباشد)، دخالت زن در مدیریت مالی خانواده به بهبود کیفیت زندگی خانواده فراسوی نیازهای اولیه کمک می‌کند.
 
مقررات تعیین کنید
قانون باعث ایجاد نظم و ترتیب و حتی ایجاد آرامش روانی در ساختار خانواده‌تان می‌شود. در وضع این قوانین باید ثبات وجود داشته باشد و حتی‌الامکان از مواضع توافقی خود کوتاه نیایید. حتی در برگزاری مهمانی‌ها و… نیز باید پایبند این قوانین بمانید. 
 
از طرف دیگر در زندگی‌های زناشویی که هر دو زوجین شاغل هستند، لازم است که توافق شود تا تنها بخشی از هزینه‌های هر فرد صرف خودش شود و بقیه درآمد بهتر است که به صورت مشترک خرج گردد. همچنین توصیه می‌شود یک سقف هزینه (مانند پنجاه هزار تومان) مشخص گردد. هزینه‌هایی که پایین‌تر از این سقف بود، می‌تواند به طور شخصی در مورد آن تصمیم‌گیری شود اما درصورتی‌که شرایط طوری بود که باید هزینه‌ها بالاتر از این سقف قرار می‌گرفت، توافق و مشورت طرفین الزامی است.
 
به تعیین هدف بپردازید
وضع‌کردن مقررات صرف کافی نیست. مقرراتی که شما وضع می‌کنید باید هدفمند باشند. این مقررات را می‌توان برحسب نوع هدف به سه دسته تقسیم کرد: اهداف کوتاه‌مدت، اهداف میان‌مدت و اهداف بلندمدت.
 
اهداف کوتاه‌مدت مانند تخصیص بخشی از درآمد جهت گردش و تفریح، سینما رفتن، رفتن به رستوران و صرف غذا و… است.
 
اهداف میان‌مدت مانند پس‌انداز پول جهت رفاه هر چه بیشتر خانواده برای تهیه ماشین و مسکن و یا ترفیع بخشیدن به شرایط و امکانات مادی خانواده است.
 
و اهداف بلندمدت شامل ذخیره کردن بخشی از درآمد جهت دوران بازنشستگی و طرحی برای آینده فرزندتان (وقتی بزرگ می‌شود و نیازمند ازدواج و تهیه مسکن و .. می‌شود) می‌گردد.
 
این هدف‌مندی باعث می‌شود که زن و مرد سال‌های سال با هم پیش رفته و با حداقل مشکلات مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

رفتن به نوار ابزار