سفر به دل سبز کویر – طبس

همیشه وقتی اسم طبس رو میشنیدم یه شهر خشک و کویری بدون هیچ طبیعت و جذابیت دیدنی توی ذهنم تجسم میشد و هیچ وقت هیچ برنامه ای برای سفر به طبس نداشتم،تا اینکه خیلی ناگهانی تصمیم گرفتم با یک گروه یه سفر سه روزه به طبس برم،سفری که باعث شد بفهمم هنوز باید بیشتر کشورمو بشناسم!
برنامه تفریحی مون رو به ترتیب روز نوشتم که اگر شما هم قصد سفر به طبس داشتید، شاید براتون مفید باشه.
و اما:
روز اول:
+صبح رسیدیم طبس و دور میدون امامزاده(حسین بن موسی کاظم) خرید کردیم و صبحانه رو توی باغ رضوان که روبروی امام زاده ست میل کردیم😋 و بعد از اون مستقیم رفتیم به سمت

چشمه اب گرم مرتضی علی:

طبیعت فوق العاده بود، صخره های سر به فلک‌کشیده با طبیعت سبز و اب روان بینشون حس جالبی به آدم میده، انگار که این صخره ها دل مهربونی دارن!
یه جاهایی از روی صخره ها بالا و پایین رفتن سخته،یه جاهایی تو دل صخره حفره هاییه که ازش اب میاد و میشه داخلش رفت.میگن این اب خاصیت درمانی داره.(برنامه حدود ۶ ساعت با رفت و برگشت طول کشید)

امکانات مورد نیاز:

دمپایی یا کفش مناسب برای راه رفتن توی آب!

بعد از مرتضی علی برای ناهار رفتیم رستوران ناردون،یه فضای سنتی و خوشگل اما کیفیت غذا اونی که باید باشه نبود اما خب میتونید کلی عکس بگیرید و اینکه فست فود و غذای سنتی رو با هم دارن.

+بعد از مستقر شدن،عصر رفتیم بازار مسگرا که به نظرم نمیرفتیم بهتر بود و فقط لحظه غروب و روشنایی رو توی روستای اصفهک از دست دادیم.

+روستای اصفهک:

یه روستای سنتی بیرون از هیاهوی شهر که بومی ها مکان هایی برای پذیرایی از مسافرین به وجود اوردن هرچند که به بافت تاریخی روستا دست نزدن( هزینه اقامت هر شب برای هر نفر ۶۰ هزارتومان بود-البته در فروردین ۹۷)

میگن روز این روستا قشنگ تره،اما شب با فانوسایی که جلوی هر خونه روشن بود و آسمونی پر از ستاره هایی که با کیفیت Full HD دیده میشن هم خیلی با صفا بود به خصوص اگر افرادی توی برنامه مدام از روح و جن های سرگردان صحبت کنن!

روز دوم:

+کال جنی:

رد شدن از اوایل کال یکم سخت بود مخصوصا قسمتی که اب عمیق بود و مجبور بودیم از لبه صخره حرکت کنیم. عمق اب یه جوری بود که نمیشد از توی آب رد شد،به خصوص که خنک هم بود.(هر چند که عده ای با شنا ازش رد میشدن)
+داخل صخره ها حفره های عجیبی کنده شده بودن که معروف به خونه گبر ها بود،داخل این حفره ها باریکه و فقط یک نفر میتونه بره داخل و یک چاه ده متری رو باید بالا بره که به یک راهرو منتهی میشه که دور تا دورش اتاق های کنده شده ست و هر خانواده توی یکی از اتاق ها زندگی میکردن(به قول یکی از دوستان،این میتونه سر لوحه ای برای خانمای جدید باشه که خونه دوبلکس هم راضیشون نمیکنه!)

+برای ناهار کنار سیاه چادری که در مسیر کال جنی برپاشده نگه داشتیم و ناهار کشک بادمجون با نون خشک خوردیم! که البته فهمیدم با نون خشک ادم سیر نمیشه! اما تجربه بدی نیست به خصوص اگه یه گروه باشی،چون همه دور هم جمع میشن.

+بعد از ناهار رفتیم:

روستای ازمیغان:

یه مسیر سر سبز و باحال که به تخت عروس منتهی میشه، تقریبا بعد از چهل دقیقه پیاده روی به چشمه هایی رسیدیم که میشد توش اب تنی کرد و اخریش هم که همون تخت عروس بود که فکر کنم عروس و دامادش رفته بودن ماه عسل😉

امکانات مورد نیاز:

یک دست لباس خشک که اگر وسوسه شدید بپرید توی آب، خیس نمونید.چون مسیر لیزه، بهتره کفش مناسب بپوشید!

روز سوم:

+ اتوبوس قالمون گذاشت!همیشه در انتخاب اتوبوس(و راننده با اخلاق و مناسب) و همچنین شیوه عقد قرارداد دقت کنیم!!! اما خب با یه اتوبوس دیگه که لیدر محلی محترممون برامون گرفت رفتیم سمت کویر بشرویه.

کویر بشرویه:

اینجا هم نمک زار میشه دید و هم یک کویر که تا چشم کار میکنه همه ش ماسه و شن هست…لذت بخش ترین قسمت کویر راه رفتن با پای لخت و سوار شدن ماشین های آفرودیه که گاها اونجا هستن ! البته حواستون باشه موقعی برید که مثل ما به طوفان شن برنخورید!

امکانات مورد نیاز:

دمپایی و لباسی که بتونید راحت توی شن و ماسه باهاش غلت بزنید!

سوغات:

فکر میکردم چون طبس تقریبا کویریه خیلی بنه(بعضیا میگن پسته کوهی) داشته باشه اما چیزی که تقریبا همه جا دیده میشه شربت «علف هیزه» بود انواع مشتقاتی که میشه از هر گیاه دیگه گرفت که البته بقیه رو به راحتی میشه تو شهر خودمون پیدا کنیم و بهار نارنج می مونه که به لطف داشتن رگ و ریشه شیرازی، معمولا خودمون ازین بابت تامینیم

هزینه ها:

تور ۱۳۰ هزارتومن بابت ترنسفر (اتوبوس دربست) و اقامت(یه باغ توی یکی از روستاهای نزدیک طبس که یکم برای سی نفر تنگ بود و فقط یه توالت-حمام داشت اما در کل دنج و با صفا بود با باغچه های پرگل و درخت و شاتوت و یک عدد سگ گرسنه که به نون خالی هم قانع بود و یه خروس که چه چه های سر صبحش دعای همه گروه رو به سمتش حواله میکرد) غذا: حدودا کل غذا و خوراکی هایی که من هزینه کردم بابت صبحانه، ناهار و شام ۱۰۰ هزار تومان شد که شما با کمی قناعت میتونید این هزینه رو کاهش بدید.

ارادتمند، مازیار شاهسون

4 thoughts on “سفر به دل سبز کویر – طبس”

1. والا میگفتن که موارد مشکوک و صداهای عجیبی دیده و شنیده شده…حدس من اینه روح زرتشتی هایی که توی اون صخره ها از ترس اعراب زندگی کردن اونجا سرگردون بوده….خلاصه امتحانش ضرر نداره اگه رفتی، یه شب برو ببین چطوریاست 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.