۳) شرایط محیط مطالعه:
الف) مکان مطالعه:

  • تذکر (۱): مکان مطالعه باید دارای نور و تهویه‌ی مناسب باشد.
  • تذکر (۲): مکان مطالعه به‌تر است ثابت و اختصاصی باشد. مثلا اگر هر روز نمی‌توانید کتاب‌خانه بروید، به‌تر است جای مشخصی را برای مطالعه‌ی خود در نظر بگیرید؛ البته برای عادت دادن خود به مطالعه، کتاب‌خانه رفتن مفید خواهد بود.
  • تذکر (۳): هر وسیله‌ای که که حواس شما را پرت می‌کند و یا شما را یاد خاطرات گذشته می‌اندازد از روی میز بردارید و آن را طوری آماده کنید که هیچ چیز تمرکز شما را مخدوش نکند.

ب) پیش از مطالعه:
سعی کنید از شروع واحد مطالعه،‌ همه‌ی وسایل مورد نیاز آن واحد از جمله کتاب، دفتر، مداد و پاک‌کن را آماده کنید تا با تمرکز بیش‌تری شروع به مطالعه کنید.

شیوه‌ی برنامه‌ریزی در فصل بهار
بالاخره وارد ۲، ۳ ماه آخر دوران کنکور شدیم که دوران بسیار مهم و حساسی است. اولین توصیه‌ای که به شما دارم این است که الان فقط موقع درس خواندن است، فکر کردن به نتیجه را موکول کنید به بعد از آزمون.

اگر تا الان خوب درس نخوانده‌اید می‌توانید در این مدت تا حد زیادی جبران کنید، پس هرگز ناامید نباشید. تا روز آخر تمام تلاش خود را بکنید تا بعدا پشیمان نشوید. (البته بهتر است این گونه دانش‌آموزان فقط روی مطالبی که اشکال زیادی ندارند مطالعه و تمرین کنند مثلا در هر درسی نصف مباحث را انتخاب کرده و روی آن مسلط شوند.

اما در مورد برنامه‌ی این ۳ ماه آخر نکته‌هایی را به شما می‌گویم که امیدوارم با عمل به آن‌ها بیش از پیش موفق باشید:

برنامه‌ی این ۳ ماه آخر به طور کلی شامل ۴ بخش زیر می‌باشد:

دوره‌ی ا) عید نوروز (مطالعه‌ی پیش ۱ + یکی از پایه‌های سال دوم یا سوم)

دوره‌ی ۲) هفته‌ی چهارم فروردین تا آخر هفته‌ی سوم اردیبهشت (فقط پایه‌های باقی‌مانده)

دوره‌ی ۳) امتحانات پیش ۲ ← فقط درس‌های پیش‌دانشگاهی ۲ (از /۲/۲۴ تا /۳/۷ )

دوره‌ی ۴) هفته‌ی دوم خرداد تا هفته‌ی اول تیر ← دوره‌ی کلی و برگزاری امتحانات جامع

در این مقاله ۳ بخش اول را به طور کامل توضیح داده‌ایم و بخش چهارم را نیز به زودی در مقاله‌ای جداگانه توضیح خواهیم داد.

۱ ـ عید نوروز: در دوره‌ی عید نوروز که البته وقتی این مقاله را می‌خوانید به پایان رسیده، شما می‌بایست پیش ۱ و قسمت‌هایی از پایه را که به طور موازی با پیش ۱ می‌خواندید یا در مدرسه به شما درس می‌دادند را بار دیگر مرور کنید و نقاط ضعف خود را تقویت کنید. یعنی در واقع رفع اشکالات پیش ۱ و قسمتی از پایه و مرور آن‌ها باید در راس برنامه‌های شما باشد. چون این برهه‌ی زمانی، سپری شده، توضیح بیش‌تری راجع به آن نمی‌دهم. اگر کارهای دیگری جز این که گفتم انجام داده‌اید اشکالی ندارد؛ به بقیه‌ی مقاله توجه کنید.

۲ ـ هفته‌ی چهارم فروردین تا آخر هفته‌ی ۳ اردیبهشت: در این دوره‌ی یک ماهه اکثر دانش‌آموزان در مدرسه روی درس‌های پیش ۲ تمرکز دارند اما احتمالا هر مدرسه‌ای با توجه به تمام شدن بعضی از درس‌های پیش ۲ کمی به تعطیلات دانش‌آموزان در هفته اضافه کرده‌اند و بچه‌ها وقت بیش‌تری برای مطالعه دارند.

بنابراین توصیه می‌کنم حتما نکته‌های زیر را رعایت کنید:

الف) در روزهایی که به مدرسه می‌روید، بعد از ظهر آن روزها حتما درس‌های پیش ۲ را که دبیر درس می‌دهد در منزل کامل بخوانید و تست بزنید طوری که به خوبی یاد بگیرید.

ب) در روزهایی که به مدرسه نمی‌روید در منزل یا هر جایی که درس می‌خوانید حتما برنامه‌ای برای درس‌های پایه‌ی باقی‌مانده یعنی آن‌هایی که قبلا نخوانده‌اید تهیه کنید و آن‌ها را به طور کامل بخوانید و تست بزنید.

  • تذکر: اگر کارهایی که باید در عید انجام می‌دادید را انجام نداده‌اید باید بعضی از مبحث‌های پایه‌ی دوم و سوم را که با آن راحت‌تر هستید انتخاب کنید تا در این فرصت یک‌ماهه بتوانید با آرامش و تمرکز بیش‌تری آن‌ها را مطالعه، نکته‌برداری و تمرین کنید.
  • توصیه به دانش‌آموزانی که کم‌کاری داشته‌اند: در این مقطع از سال می‌توانید بعضی از مباحث وقت‌گیر و خارج از ظرفیتتان را از برنامه حذف کنید و تمرکز خود را روی بقیه‌ی دروس بگذارید. البته هرگز یک درس را کامل رها نکنید بلکه می‌توانید به صورت گزینشی بعضی فصل‌ها را بخوانید. مثلا اگر فصلی را اصلا نمی‌فهمید بی‌خیال شوید و سعی کنید بخش‌هایی را که از عهده‌ی آن برمی‌آیید تقویت کنید. مثلا اگر دیدید بعضی از مبحث‌هایی که در کنکور ۱ یا ۲ سوال از آن می‌آید را هر کار می‌کنید یاد نمی‌گیرید، آن را کنار بگذارید و سراغ سایر مباحث بروید و نگران نباشید.
  • توصیه به دانش‌آموزان قوی: شما ابتدا در این دوره، مطالب باقی‌مانده از پایه را کامل بخوانید و در صورت امکان بعد از آن نقاط ضعف باقی‌مانده از مطالب خوانده شده (پیش ۱ و پایه‌ی قبلی) را برطرف کنید و به طور موازی دروس پیش ۲ را نیز بخوانید و سعی کنید تا قبل از امتحانات پیش ۲ کلیه‌ی مباحث را یک دور خوانده باشید.
  • تذکر کلی: هرگز فراموش نکنید که نکته‌برداری تا روزهای آخر نباید قطع شود. هر وقت حین درس خواندن یا تست زدن به نکته‌ی جدیدی برخوردید، حتما آن را در محل خاصی یادداشت کنید. این نکته‌برداری و خلاصه‌برداری‌ها در روزهای آخر خیلی به شما کمک خواهد کرد. آن را جدی بگیرید.
  • تذکر: اگر بتوانید در دوره‌ی دوم مطالعه و بعد از عید (هفته‌ی ۴ فروردین تا آخر هفته‌ی ۳ اردیبهشت)، حدود ۱۲۰ ساعت را به مطالعه‌ی پایه‌ی سری دوم (پایه‌های باقی‌مانده) اختصاص دهید. خیلی خوب خواهد بود و بقیه‌ی زمان را به پیش ۲ و درس‌های دبیر اختصاص دهید.

۳ ـ امتحانات پیش ۲: این امتحانات نه تنها مزاحم کار شما نیست بلکه تاثیر مثبتی بر روند کاری شما دارد. پیش‌دانشگاهی ۲ بخش مهمی از منابع کنکور را تشکیل می‌دهد و این امتحانات بهترین فرصت برای جمع‌بندی و دوره‌ی پیش ۲ و جبران غفلت‌هایی نظیر نخواندن کتاب‌های درسی و مثال‌ها و تمرین‌های آن‌ها می‌باشد. زیرا این کتاب‌های درسی ـ حتی ریاضی و فیزیک ـ در کنکور خیلی مهم می‌باشند ولی متاسفانه مورد غفلت واقع می‌شوند.

۱) اولین توصیه‌ام به شما این است که حدود ۴، ۵ روز قبل از شروع امتحانات، تمامی نقاط ضعف اساسی پیش ۲ خود را برطرف کنید و نگذارید نکته‌های مبهم از نظر مفهومی داشته باشید.

۲) بعد از رفع اشکالات مفهومی، طبق برنامه‌ی امتحانات، شروع به درس خواندن کنید. اگر قبل از شروع امتحانات نقاط ضعف اساسی خود را برطرف کرده باشید، در این زمان کافی است تسلط خود را افزایش دهید و مرور کنید و تست بزنید.

۳) اگر نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید چون بعدا به دردتان خواهد خورد (البته اگر فرصت خلاصه‌برداری ندارید می‌توانید به نکته‌برداری اکتفا کنید).

۴) تشریحی خواندن برای امتحانات هیچ ضرری به کنکور شما نمی‌زند بلکه فایده‌های زیادی هم دارد پس فکر نکنید باید تغییر خاصی در برنامه ایجاد کنید. اما هرگز از تست زدن غافل نشوید و تا می‌توانید تست بزنید.

۵) بهتر است در این دوران بیش‌تر روی تمرین و مثال‌های کتاب درسی و تست‌های کنکور سراسری وقت بگذارید.

۶) به طور کلی سعی کنید در طی امتحانات پیش ۲ (حدودا هفته‌ی اول خرداد) کل پیش ۲ را جمع کرده باشید و تست هم زده باشید و تا حد امکان خلاصه‌برداری و نکته‌برداری هم کرده باشید تا بعدا فقط به مرور سریع آن بپردازید.

  • تذکر: من در این ۲، ۳ ماه آخر چون در درس دینی و ادبیات ضعف داشتم تقریبا یک روز در میان مطالعه‌ی این ۲ درس را در برنامه‌ام قرار داده بودم. در دینی بیشتر روی آیه‌ها متمرکز بودم و ادبیات را نیز به صورت موضوعی می‌خواندم. به شما هم توصیه می‌کنم اگر احساس ضعف در درس خاصی می‌کنید آن را به راحتی می‌توانید برطرف کنید. هم‌چنین در این اواخر هرگز از مطالعه‌ی درس‌های عمومی مخصوصا دینی و ادبیات غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

رفتن به نوار ابزار