استراحت و تفریح:
افرادی که بین ساعت‌های مطالعه‌شان استراحت می‌کنند، در واقع به ذهنشان مهلت می‌دهند که اطلاعات ورودی را دسته‌بندی کرده نظم و ترتیب بدهد و خیلی راحت‌تر و سریع‌تر مطالب را به‌خاطر آورند؛ البته توجه کنید که در سال کنکور حتی استراحت هم باید با محوریت کنکور باشد و باید آن را برنامه‌ریزی کنید.

برای استراحت به موارد زیر توجه کنید:

۱) هر یک ساعت و ربع مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت:
*تذکر: ابتدای شروع واحدها و بعد از استراحت حتما حدود ۱۰ دقیقه را به مرور قسمت‌های قبلی درسی که قرار است در آن واحد بخوانید اختصاص دهید تا ذهنتان آرام‌آرام آماده شود.

۲) نرمش کششی، ۲ بار در روز و هر بار یک ربع:
همان‌طور که صبح‌ها هنگام خمیازه کشیدن دست‌های خود را باز کرده و سرحال می‌شوید، نرمش کششی در طول روز نیز باعث سرحالی شما می‌شود؛ پس آن را جدی بگیرید تا بتوانید با روحیه‌ی مضاعفی درس بخوانید.

۳) یک ساعت خواب سبک نیم‌روزی بعد از اتمام کار مدرسه:
وقتی از مدرسه به خانه آمدید حدود ۱ ساعت (بیش‌تر نشود) بخوابید (یک خواب سبک)؛ چون خواب عمیق موجب کسلی بیش‌تر می‌شود اما یک ساعت خواب، خستگی شما را برطرف می‌کند.

۴) نیم روز تفریح در یکی از روزهای هفته:
من یادم هست معمولا یا پنج‌شنبه بعداز ظهر یا جمعه بعداز ظهر را کامل تفریح می‌کردم و کاری می‌کردم که موجب شادی و آرامشم بشود و از درس و کنکور فاصله بگیرم. این کار خیلی لازم است و انرژی هفته‌ی بعد شما را تامین می‌کند.

۵) پرهیز از ورزش سنگین و آسیب‌زا در دوره‌ی کنکور:
اانجام دادن ورزش‌های سنگین هم شما را از نظر جسمانی خسته می‌کند و هم ممکن است موجب آسیب‌های شدید جسمانی و به دنبال آن چند روز دوری از درس شود؛ برای همین از آن‌ها دوری کنید.

۶) محوریت کنکور در برنامه‌ریزی برای استراحت و تفریح:
همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم گفتم، استراحت و تفریح شما نیز باید با محوریت کنکور باشد؛ یعنی طوری استراحت کنید که یادتان باشد مثلا ۱۰ دقیقه‌ی دیگر باید می‌روید و درس بخوانید. استراحت و تفریحات آرامش‌بخش مفید خواهند بود.

۷) خواب به‌موقع شبانه با مقدار کافی:
حتما حدود ۶ تا ۷ ساعت خواب در شبانه‌روز برای شما لازم است. اگر بعداز ظهر هم ۱ ساعت می‌خوابید،‌ می‌توانید خواب شبانه را به حداقل ۶ ساعت کاهش دهید. اگر حتی دو، سه روز را با خواب حدود ۴ ساعت بگذرانید، بدانید سلامتی، تمرکز و آمادگی ذهنی شما به خطر خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

رفتن به نوار ابزار